Köpenhamn dag 1

Under självständighetshelgen hade jag och Philipp bokat in oss på en förlängd weekendresa till Köpenhamn. En mycket välbehövlig getaway. Efter att vi hade bokat blev också svärföräldrarna sugna på att hänga med, vilket vi tyckte var en ypperlig idé. Vi hade ju inte setts sedan sommaren och vi har länge pratat om att vi kunde "träffas" någonstans i Europa, så att det inte skulle bli så långt för någon av oss att resa. Och vi tycker ju alla om att resa. Nu äntligen blev det av!

På lördagen satte vi oss alltså på fakirflyget i ett mörkt och snöigt Vasa och anlände några timmar senare i ett soligt och nyvaket Köpenhamn. Underbart! En sån himla synd att SAS slutade flyga den där Vasa-Köpenhamn rutten förresten. Vi tog den ju ofta förut när vi skulle till Tyskland, och nu hade det ju verkligen varit perfekt med direktflyg. Men det gick förstås riktigt smidigt via Helsingfors också då flygen är så pass korta.

Philipps föräldrar hade anlänt redan kvällen innan och väntade på oss i hotellets frukostrestaurang. Vi fick dessutom vår rum riktigt snabbt, trots att hotellet inte hade behövt ge det förrän flera timmar senare. Tack för det! Vårt hotell hette Wake Up Copenhagen på Carsten Niebuhrs Gade. Ett budgethotell som låg relativt nära centrum. Själva rummen var pyttesmå och frukosten inget att hurra för, men priset var ok och vi spenderade ju ändå inte någon tid på hotellet. Fin utsikt åt två håll hade vi dock :)

Vårt hotell råkade dessutom ha en Hop-on-hop-off-bus-station precis utanför dörren, så vi besämde oss genast för att hoppa på och få en överblick över staden. Jag har varit i Köpenhamn två gånger förut. En gång när jag var liten tillsammans med moster, och en gång med mamma då vi hade ett extra långt flygbyte i Köpenham på väg hem från Wien (tror jag). Båda gånger är väldigt länge sedan, så jag kom knappt ihåg någonting alls från staden. Hade eventuellt några vaga minnesbilder av den lille havfrue och Ströget.

Efter att ha åkt nästan hela rundan med bussen hoppade vi av på en julmarknad för att avnjuta varsin första glögg! De danska julmarknaderna var nog inte riktigt lika bra som de tyska, men de får ändå godkännt! Ett acceptablet substitut detta år, och mycket mysigt med glögg!

Från denna julmarknad vandrade vi sedan vidare genom centrum mot mot Nyhavn. Någonstans här hände ändå resans absolut tråkigaste sak; vi hade precis hittat ett bord vid en liten mysig våffelkiosk i Nyhavn då svärmor märker att hennes plånbok var borta! Någonstans mellan den första julmarknaden och det fullpackade Ströget hade en ficktjuv varit framme. Det blev med andra ord inte en njutningsfull stund i våffelstugan, utan en massa samtal till banker och diverse ställen för att spärra kort. Svärmor gick dessutom tillbaka till den första julmarknaden för att kolla med glöggförsäljarna om de hade sett plånboken, men icke. Den var borta!

Men vi bestämde oss ändå för att detta inte skulle förstöra vår resa. Ingenting livsviktigt var borta, passet var som tur kvar, och vi andra hade ju pengar med oss! Otroligt synd bara.

Medan svärmor gick tillbaka till den första julmarknaden så åkte resten av gänget vidare med bussen för att möta upp henne senare.

Bussen stannade 10 minuter vid den lille havfrue, och här vi fick bevittna den ljuvligaste solnedgången!

Väl tillbaka i centrum började vi jaga restaurang inför kvällen, vilket visade sig vara svårare än vi hade tänkt oss. Alla restaurangar i närheten var nämligen proppfulla, och de vi hade fått rekommenderade låg väldigt långt borta. Vi hittade till sist ändå Bryggeriet, där vi egentligen bara skulle sätta oss ner på en öl, men senare bestämde oss för att också äta där eftersom vi inte orkade leta fram någon bättre/billigare (vi hade ju faktiskt stigit upp klockan 4!). Maten visade sig ändå vara riktigt, riktigt god! Min steak hamnar nog på top 10 listan (kanske till och med top 5!), men den var förmodligen också den dyraste biffen jag någonsin ätit. Man skulle liksom beställa potatis/sås och tillbehör skilt, så efter att jag hade plockat ihop min steak, sås och potatis låg hela portionen nog på närmare 50 euro! Som tur insåg jag nog inte detta förrän när jag vid betalningen räknade om summan från euro till danska kronor ;) Woops! Men en mycket, mycket god steak hur som helst, och stället var mysigt!

Sara.
Publicerat i Resa / Resa: Köpenhamn 2016
Taggar: Finnair / Flyg / Flyga / Glögg / Hop-on-hop-off / Hotell / I love steak / Jag / Julmarknad / Köpenhamn / Philipp / Resa / Sightseeing / Solnedgång / Steak / Svärisarna / Weekendresa