Vardag och helg

Det är väl lite av en klyscha, men jag kommer på mig själv att tänka det var och varannan dag: dagarna går så fort nu för tiden! Plötsligt har liksom också hela januari gått förbi också. Jag tycker januari brukar vara lite jobbig de år vi firar julen hemma. Då brukar den kännas sååå lång och kall. Men iår så vet jag inte riktigt vad som hände? Halt har det ju åtminstone varit, och jag är glad över att jag inte brutit något ben än på vår skridskobana till gårdsplan. Och denna vecka går vi ju då in i februari, vilket betyder att det ju bara är en kort vintermånad kvar. Så härligt! Vi har dessutom en härlig semesterresa på kommande åtminstone i mars, och ytterligare en liten weekendresa är under planering för april. Det ser jag fram emot!

Vi har haft några lediga helger nu, och det har varit otroligt skönt och det har verkligen behövts. I lördags åkte vi in till stan och hade tänkt avnjuta frukost. Men nu var det andra gången som vi blivit nekade frukost vid ett rum och kök, trots att vi varit där i god tid före klockan 12. Oförskämt! Om man inte får köpa frukost längre efter halv 12 så borde det knappast marknadsföra frukosten mellan 10-12...! Eftersom vi då inte fick beställa frukost på ett rum och kök vandrade vi vidare till Fazer istället. Jag åt en supergod laxsmörgås och drack smarrigt kaffe. Så kanske blev det bäst så här i alla fall!

Jag passade på att inhandla diverse förnördenheter till mig själv som leggings, underkläder och bröd! Det behövs ju ibland det också. När vi sedan kom hem så påbörjade jag den största garderobsrensningen ever! Jag tog ut allt, allt, allt. Både från förvaringslådor och klädskrubb och gick igenom allt. En hel del ska nu till loppis. Det är också skönt att alla kläder nu är lite mera organiserade, framförallt i sommar- och vårlådorna. När jag sedan i mars behöver leta fram mina strandkläder och sommarklänningar så vet jag precis var jag har dem, och allt passar! Hela projektet tog väl uppemot 6 timmar. Även om det var sjukt jobbigt, så var det SÅ värt. Jag är dock lite osäker på om det hela projektet gjorde mig otroligt allergisk eller om jag faktiskt gått och blivit sjuk nu igen. Det känns kanske lite osannolikt att snörvla ännu 2 dagar efter storstädningen om det bara är allergi. Det skulle inte heller förvåna mig om jag gått på en förkylning nu igen. Förra veckan tog jag nämligen upp gymmandet igen efter en evighetspaus, och då man börjar träna på nytt så brukar man ju alltid bli sjuk. Åtminstone jag!

Jag känner att jag har så mycket att skriva om. Det bara kommer! Men jag ska avsluta här och försöka komma med ett till vardagsinlägg inom kort. Men nästa inlägg, som kommer upp ännu i veckan blir nog ett inlägg från Tyskland i somras.

Publicerat i Vardag 2017
Taggar: 1r+k / Allergi / Aroma / Busy busy / Det bara kommer / Fazer / Frukost / Frukost på stan / Frukostälskare / Garderob / Garderobsrensning / Jag / Lax / Nybakt bröd / Oförskämt / På stan / Shopping / Skrivripuli / Snart ska vi ut och resa! / Stan / Städiver / Vardag / Vardagen / Vasa
Kommentarer (0)

Köpenhamn dag 2

Jag hade egentligen tänkt göra comeback här på bloggen med blogginlägg ungefär varannan dag, men jag fick lite brådskande jobb här emellan och lyckades inte riktigt med det. Kanske är det mera realistiskt att försöka med 2 inlägg i veckan och se vart det bär. Men så att ni vet vad tanken är. Jag hade egentligen också tänkt dela upp detta inlägg i 2 delar eftersom det är så långt, men jag tror att vi kör på hela dag 2 nu så att det inte blir så utdraget. Jag har ju så mycket annat att blogga om som har hunnit ske det senaste halvåret! Hela resan var alltså totalt tre och en halv dag ungefär, en riktigt passlig getaway längd.

Dag två i Köpenhamn började med en vacker soluppgång från hotellfönstret. Åtminstone hade hotellet fenomenal utsikt!

Medan svärmor vandrade iväg till polisstationen för att göra en anmälan om stölden dagen innan, så hoppade vi andra på hop-on-hop-off-bussen igen. Vi hade tänkt möta upp svärmor bara en stund senare vid centralstationen, men en liten tankelucka förde oss åt fel håll och bestämde oss för att hoppa av vid Christiansborgs slott istället och undersöka stället medan vi väntade på att svärmor kunde möta upp oss igen. Det tog inte ens så länge innan vi alla kunde hoppa på en båttur precis invid slottet.

Båtturen ingick i biljettpriset på bussen och om ni frågar mig så tycker jag att båtturen var mycket intressantare och "vackrare" än det man fick se från bussen. Det råkade dessutom vara en vacker dag, så vi kunde sitta ute på däck och beundra Köpenhamn från ett annat perspektiv. Båten stannade först till vid Nyhavn... där det förstås blev nååågra bilder tagna igen... Nyhavn må vara det mest turistiska i Köpenhamn, men jag bara älskar de vackra husen!

Turen till havs tog oss också en sväng till den lilla havfruen. Inte det bästa perspektivet kanske! Titta bara på bilden här nedanför! Om man vill se sjöjungfrun så lönar det sig nog att ta sig dit på land. Ett intressant perspektiv, om inte annat.

Det absolut bästa med båtturen, till skillnad från bussen, var ändå att båten hade en liveguide! Det är alla gånger mycket bättre än ett förinspelat band, och tjejen som både på danska och engelska guidade oss igenom alla kanaler var riktigt duktig. Jag tyckte också att det var mycket vackert att köra igenom området Christianshavn som skymtar här i bildena ovanför och nedanför detta textstycke.

Efter båtturen tog vi sikte på Papiröen. Vi hade fått tipset om att det lönar sig att besöka Street food marknaden där, och som tur kunde vår båtguide också berätta för oss hur vi skulle ta oss dit (hon pekade faktiskt ut det åt oss redan på havet). Man vandrar alltså bara över bron till andra sidan från Nyhavn och tar sedan vänster över en till bro och sedan är det bara runt hörnet. När vi gick dit flödade också ganska mycket folk åt samma håll, så man kunde gissa sig till var det låg. Trots att området sådär annars kanske inte såg ut att inhysa en hel massa "restauranger".

På vägen till street food marknaden stötte vi på denna underbara wishgarden där man på små lappar fick skriva ner sin högsta önskan och binda fast den på ett träd. Det var både vackert och en fin tanke!

Och om det lönade sig att ta sig till Copenhagen Street food? JA, och tusen gånger ja! Detta kan ha varit mitt favoritställe i hela Köpenhamn. Man hade seriöst kunnat smaka på allt där inne och stället var verkligen HUR mysigt som helst! Stämningen var så härlig och avslappnad och inredningen häftig.

Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om Papirøen (Paper Island) och street food marknaden där! Därav denna bildbomb-i-bildbomb. Jag vet inte huuur många små street food restauranger som var samlade i en gammal hall som förut hade varit förvaringsplats för papper (därav namnet). Det var verkligen svårt att bestämma sig för vad man ville äta. Allt såg så himla gott ut! Till slut bestämde jag mig för ett Moroccan Flatbread med mozarella, spenat, hummus, kyckling och sallad. En helt perfekt lunch! Philipp tog någonting sydamerikanskt, som också smakade ljuvligt. Svärisarna körde på en asiatiskt soppa, som också lär ha smakat mycket bra.

Efter att ha beundrat streetfoodmarknaden i ett bra tag hade det redan börjat skymma, och vi började vandra tillbaka in till centrum och funderade på vad vi ville göra härnäst. Vi planerade inte våra dagar så noga utan tog saker och ting som vi kände för. Här på vägen in till centrum blir det eventuellt någon ytterligare bild på Nyhavn (sorry ;))

Vi kom egentligen inte på någon annan plan än att strosa omkring längs gatorna, och eventuellt hittade vi väl ett varuhus eller två längs med vägen. Fastän det var söndag så var ändå en hel del affärer öppna, och jag kunde shoppa på mig lite nya Mac produkter (yes). Vi hittade också en mysig julmarknad och drack varsin glögg. Som tur ingen stöld denna gång :)

Jag och Philipp älskar ju Tripadvisor, så någonstans här, efter några timmars stros och shopping, började vi undersöka restaurangläget och råkade hitta en italiensk restaurang inte alls långt borta ifrån Ströget. Egentligen brukar vi vara mer förberedda än så här, men ibland hinner man bara inte ;) Men restaurangen vi råkade hitta var ändå super! Maten var riktigt god, men det som vi blev stormförtjusta i var ändå stämningen. Restaurangen hade nämligen egna sångare på plats hela kvällen som satte grädden på moset för den perfekta italienska kvällen. Första gången männen började sjunga var vi förstås övertygade om att det var vandrande musikanter som ville håva in dricks efter uppträdandet, så vi försökte liksom vårt bästa att låta bli att sjunga med eller på annat sätt verka underhållna. Men det var ingen som ville ha några pengar och duetton återkom med jämna mellanrum med klyschiga italienska sånger. Och vi älskade det! Den italienska familjen vid bordet bredvid (som verkade fira en födelsedag) fick önska sånger, klappade med, och det var liksom bara härligt. Det går inte att rättvist beskriva i bild. Men ni får bara tro mig! Ett riktigt bra avslut på dagen.

Publicerat i Resa / Resa: Köpenhamn 2016
Taggar: #ccart / #wishtreegarden / Båt / Båttur / Christiansborgs slott / Christianshavn / Copenhagen / Copenhagen Contemporary / Copenhagen Street food / Danmark / Getaway / Glögg / Hop-on-hop-off / Italiensk mat / Jag önskar mig / Julmarknad / Köpenhamn / Liveguide / Matin / Mera Nyhavn / Nyhavn / Paper island / Papiröen / Papirøen / Resa / Restaurang / Shopping / Solen / Solnedgång / Soluppgång / Street food / Svärisarna / Till havs / Tripadvisor / Tripadvisor levererar / Weekendresa / Yoko Ono
Kommentarer (1)

Köpenhamn dag 1

Under självständighetshelgen hade jag och Philipp bokat in oss på en förlängd weekendresa till Köpenhamn. En mycket välbehövlig getaway. Efter att vi hade bokat blev också svärföräldrarna sugna på att hänga med, vilket vi tyckte var en ypperlig idé. Vi hade ju inte setts sedan sommaren och vi har länge pratat om att vi kunde "träffas" någonstans i Europa, så att det inte skulle bli så långt för någon av oss att resa. Och vi tycker ju alla om att resa. Nu äntligen blev det av!

På lördagen satte vi oss alltså på fakirflyget i ett mörkt och snöigt Vasa och anlände några timmar senare i ett soligt och nyvaket Köpenhamn. Underbart! En sån himla synd att SAS slutade flyga den där Vasa-Köpenhamn rutten förresten. Vi tog den ju ofta förut när vi skulle till Tyskland, och nu hade det ju verkligen varit perfekt med direktflyg. Men det gick förstås riktigt smidigt via Helsingfors också då flygen är så pass korta.

Philipps föräldrar hade anlänt redan kvällen innan och väntade på oss i hotellets frukostrestaurang. Vi fick dessutom vår rum riktigt snabbt, trots att hotellet inte hade behövt ge det förrän flera timmar senare. Tack för det! Vårt hotell hette Wake Up Copenhagen på Carsten Niebuhrs Gade. Ett budgethotell som låg relativt nära centrum. Själva rummen var pyttesmå och frukosten inget att hurra för, men priset var ok och vi spenderade ju ändå inte någon tid på hotellet. Fin utsikt åt två håll hade vi dock :)

Vårt hotell råkade dessutom ha en Hop-on-hop-off-bus-station precis utanför dörren, så vi besämde oss genast för att hoppa på och få en överblick över staden. Jag har varit i Köpenhamn två gånger förut. En gång när jag var liten tillsammans med moster, och en gång med mamma då vi hade ett extra långt flygbyte i Köpenham på väg hem från Wien (tror jag). Båda gånger är väldigt länge sedan, så jag kom knappt ihåg någonting alls från staden. Hade eventuellt några vaga minnesbilder av den lille havfrue och Ströget.

Efter att ha åkt nästan hela rundan med bussen hoppade vi av på en julmarknad för att avnjuta varsin första glögg! De danska julmarknaderna var nog inte riktigt lika bra som de tyska, men de får ändå godkännt! Ett acceptablet substitut detta år, och mycket mysigt med glögg!

Från denna julmarknad vandrade vi sedan vidare genom centrum mot mot Nyhavn. Någonstans här hände ändå resans absolut tråkigaste sak; vi hade precis hittat ett bord vid en liten mysig våffelkiosk i Nyhavn då svärmor märker att hennes plånbok var borta! Någonstans mellan den första julmarknaden och det fullpackade Ströget hade en ficktjuv varit framme. Det blev med andra ord inte en njutningsfull stund i våffelstugan, utan en massa samtal till banker och diverse ställen för att spärra kort. Svärmor gick dessutom tillbaka till den första julmarknaden för att kolla med glöggförsäljarna om de hade sett plånboken, men icke. Den var borta!

Men vi bestämde oss ändå för att detta inte skulle förstöra vår resa. Ingenting livsviktigt var borta, passet var som tur kvar, och vi andra hade ju pengar med oss! Otroligt synd bara.

Medan svärmor gick tillbaka till den första julmarknaden så åkte resten av gänget vidare med bussen för att möta upp henne senare.

Bussen stannade 10 minuter vid den lille havfrue, och här vi fick bevittna den ljuvligaste solnedgången!

Väl tillbaka i centrum började vi jaga restaurang inför kvällen, vilket visade sig vara svårare än vi hade tänkt oss. Alla restaurangar i närheten var nämligen proppfulla, och de vi hade fått rekommenderade låg väldigt långt borta. Vi hittade till sist ändå Bryggeriet, där vi egentligen bara skulle sätta oss ner på en öl, men senare bestämde oss för att också äta där eftersom vi inte orkade leta fram någon bättre/billigare (vi hade ju faktiskt stigit upp klockan 4!). Maten visade sig ändå vara riktigt, riktigt god! Min steak hamnar nog på top 10 listan (kanske till och med top 5!), men den var förmodligen också den dyraste biffen jag någonsin ätit. Man skulle liksom beställa potatis/sås och tillbehör skilt, så efter att jag hade plockat ihop min steak, sås och potatis låg hela portionen nog på närmare 50 euro! Som tur insåg jag nog inte detta förrän när jag vid betalningen räknade om summan från euro till danska kronor ;) Woops! Men en mycket, mycket god steak hur som helst, och stället var mysigt!

Publicerat i Resa / Resa: Köpenhamn 2016
Taggar: Finnair / Flyg / Flyga / Glögg / Hop-on-hop-off / Hotell / I love steak / Jag / Julmarknad / Köpenhamn / Philipp / Resa / Sightseeing / Solnedgång / Steak / Svärisarna / Weekendresa