Day 1: Arriving in Xi’an

Förra onsdagen åkte vi iväg mot Xi’an. Det kändes väldigt spännande att resa iväg då jag visste att jag skulle vara på resande fot i nästan ett dygn. Bara en gång tidigare har jag varit utanför Europas gränser och man kanske kunde säga att det var mitt första interkontinentala flyg.

På flygfältet i Helsingfors träffade vi Philipps kollega Henri. Vi satte oss ner och åt världens dyraste smörgås (7,50 euro). Den smakade inte ens särskilt bra. Lite airport-shopping hann vi också med innan det var dags att stiga ombord på en stor Airbus.

Jag är egentligen väldigt flygrädd, så en åtta-timmars flygresa är inte särskilt avslappnande för mig. Men jag sov faktiskt i några timmar, så det gick faktiskt ganska bra. Jag hann bara titta på en halv film innan jag slocknade. Filmen (Boyhood) var faktiskt ganska bra, så jag hoppas den finns kvar även när vi flyger tillbaka ;)

Beijing International airport var gigantisk. För att komma från flyget till bagaget skulle man via tullen och sedan sätta sig på ett tåg till en annan terminal. Efter att ha lyckats hitta vår väskor, satt oss på bussen till en tredje terminal, checkat in våra väskor på nytt, tagit oss genom ytterligare en security-check, kunde vi äntligen sätta oss ner på en restaurang och uppleva den första kinesiska lunchen som vi lyckades beställa genom att peka på bilder. Jag hade faktiskt aldrig ätit dumplings förut. De smakade helt okej!

Smogen i Beijing var förresten lite av en överraskning. Jag visste ju att den fanns, men inte att den skulle vara så stark att man inte ens ser byggnaden bredvid.

Från Beijing flög vi med Hainan Airlines till Xi’an. Det tog två timmar och jag fick beundra bergen från flygplansfönstret.

Framme i Xi’an blev vi mottagna av Li Pei och två bilar. En bil för oss och en egen för vårt bagage. Vädret visade också sin bästa sida första dagen i Xi’an. Ganska varmt och soligt.

Vår lägenhet ligger i en byggnad som kallas Yangyang guoji, 31 våningar hög. Och här på bilden ser ni vår vy från 12:e våningen. Efter att ha gjort oss hemmastadda begav vi oss ut på lite lätt sigtseeing. Men mera om det i nästa inlägg.

Publicerat i Resa / Resa: Kina 2014
Taggar: Beijing / Dumplings / Finnair / HEL / Hainan Airlines / Kina / Resa / Smog / Xi'an / Yangyang guoji
Kommentarer (0)

Nimenhao

Ett litet hej från Kina. Jag har försökt blogga många gånger redan under resan men internet är inte riktigt samarbetsvilligt. Instagram har jag lyckats uppdatera några gånger. Vi har det jättebra här i Xi´an. Mycket är som jag hade föreställt mig, men förstås har några kulturchockar också smugit sig på. Vi ska ännu vara här i Xi´an ännu två dagar och sedan flyger vi till Peking för att spendera resten av dagarna här.

Den lilla patientien

Genast igår morse var vi till veterinären med Elmeri för att visa upp bölden vi hittade på hans haka/läpp i lördags. Vi fick en tid för operation idag och Elmeri har spenderat hela dagen hos veterinären där man tog bort bölden och skickade den vidare för patologisk undersökning. Veterinären kunde inte säga vad det kunde tänkas vara. Men jag hoppas förstås av hela hjärtat att det är någonting ofarligt!

När jag kom hem från ett fotojobb nu ikväll satte han sig upp i soffan och viftade på svansen och så fick jag en puss. Söta lilla gubben! Annars har han nog bara varit totalt däckad. Emellanåt har han gråtit lite men mest bara sovit. Han har ätit pyttelite men inte velat dricka. Han kan stå på benen men vill absolut inte röra på benen. Stackars liten!

Elmeri har nu en rakad haka med ett sår och tre stygn. Stygnen borde falla bort inom 10 dagar. Han får också både antibiotika och värkmedicin nu några dagar framöver. Det är lite synd att detta råkar inträffa nu precis när vi ska iväg på resa. Jag skulle förstås vilja vara hemma och ta hand om den lilla patienten. Även om jag vet att han kommer att tas väl hand om och redan imorgon kommer han att må bättre.

Nästa gång jag bloggar blir då eventuellt från Kina, bara jag får VPN att fungera :)