Dag 3: Schloss Neuschwanstein

På resans tredje dag åkte vi iväg mot Schloss Neuschwanstein. På den första bilden ser ni förresten vårt hus i Starnberg. Vår lägenhet låg på andra och tredje våningen av huset. Det tog oss lite under en och en halv timme att köra från vårt hus i Starnberg till Hohenschwangau där både Schloss Neuschwanstein och Schloss Hohenschwangau ligger. Denna gång blev det ändå bara en tur till det förstnämnda.

Upp till slottet från den lilla byn åkte vi med häst och kärra. Det var inte jättelångt att gå, men efter den "lilla" vandringen i Garmisch Partenkirchen dagen innan kändes det skönt att inte behöva gå. Inne i slottet hamnade vi ändå att klättra upp för 300 trappsteg. Tyvärr fick man inte fotografera inne i själva slottet. Den guidade rundturen var ändå väldigt intressant och det halvfärdiga slottet mäktigt.

Efter rundturen ville jag absolut till Marienbrücke. Det var bara Philipp som ville följa med mig ytterligare en bit upp i berget. Och hjälp vilken härligt utsikt vi hade därifrån! Jag är så glad att vi tog oss upp till bron. Om ni frågar mig är det nästan mera värt än att gå in i slottet. Så otroligt vackert. Som ett vykort!

Ner till byn tog vi bussen med den galnaste busschaufför jag någonsin suttit på med. Vi körde ner för berget i en hisnande fart! Jag blundade och höll i mig så hårt jag kunde. När vi kom ner till byn började törsten och hungerna komma krypande så vi satte oss ner på en vacker plats vid Alpsjön och beställde in dricka och några Flammkuchen som vi delade på. Jag älskar Flammkuchen! Jag borde någon gång testa på att göra dem själv också.

På hemresan stannade vi vid Kloster Andechs för ett typisk bayrisk middag. Väldigt speciellt! Jag kan inte påstå att det var min favoritmat, men mycket mysigt och trevligt att sitta vid långbort och insupa stämningen i kloster-restaurangen. "Singen und Lärmen nicht gestattet", stod det på en skylt. Man fick inte sjunga och väsnas, men stämninen var ändå allt annat än tråkig.

På vägen hem åkte vi ännu via gelaterian och köpte hem lite glass att avnjuta på balkongen. Efter mörkrets inbrott fick vi också uppleva ett fantastiskt fyrverkeri över sjön. Ett riktigt bra avslut på kvällen!

Publicerat i Resa / Resa: Tyskland / Resa: Tyskland & Italien 2014
Taggar: Alpsee / Alpsjö / Balkongchill / Balkongvin / Bro / Flammkuchen / Fyrverkerier / Gelati / Hohenschwangau / Jag / Kloster / Kloster Andechs / Marienbrücke / Philipp / Resa / Resa: Tyskland / Schloss Neuschwanstein / Slott / Starnberg / Starnberger See / Södra Tyskland / Tyskland / Utsikt / Vykort
Kommentarer (5)

En sommardag på Krokgrund

Idag har jag och Philipp och Elmeri spenderat en härlig dag ute på Krokgrund tillsammans med Pappa och E. Krokgrund är Vasa motorbåtsklubbs utehamn som ligger på Köklot. Jag har ingen aning om när jag har varit där senast, men det är minst 10 år sedan, så det var verkligen trevligt att komma sig ut igen. Visst hade det hänt mycket sedan sist (ny brygga och terrass), men det var också roligt att se att vissa saker var precis som förut!

Dagens värmebölja (32 grader!) inbjöd förstås till en hel del simmande när det blev lite för varmt på bryggan. Jag, Philipp och Elmeri begav oss också ut på en lite roddtur runt några öar.

Det var så ljuuuvligt att bara ro omkring och uppleva skärgården. Och vi fastnade faktiskt bara en gång på en sten, haha! Ganska bra med tanke på stenriket där ute! Det var liksom inte meningen att vi skulle ro så himla långt, men helt plötsligt hade vi varit borta i en och en halv timme och rundat fyra öar. Ljuvligt hur som helst!

Efter en heldag med havet och solen var vi ganska möra när vi kom hem och bestämde oss för att skippa matlagningen och åka till Dallas i Gerby på en pizza. Ett mycket bra val. Mums!

Och jag ska fortsätta med resebloggandet bara jag hinner :)

Publicerat i Vardag 2014 / Villa&Båtliv
Taggar: Att ro / Bada / Brygga / Båt / Båtar / Båten / Båtliv / Dallas Pizza / Elmeri / Finsk sommar / Grandezza / Hett / Koukkukari / Krokgrund / Köklot / Ljuva sommar / Pappa / Philipp / Roddbåt / Roddtur / Roope / Simma / Skärgård / Sommar / Utehamn / Vasa skärgård / Värmebölja
Kommentarer (0)

Dag 2: Garmisch-Partenkirchen

Vår andra resedag kom att bestå av ett besök till Garmisch-Partenkirchen. Genast efter frukosten (som vi alltså lagade själva) hoppade vi in i bilen och körde söderut från Starnberg. Garmisch ligger ungefär en timme från Starnberg.

Vi började med en liten drickapaus med blick över hoppbackarna. Alla fyra backar var helt sjukligt höga. Jag kan bara inte förstå hur någon frivilligt kan kasta sig ut därifrån. Inte ens den minsta lilla backen är någonting att leka med. Mäktigt!

Längs med stadionväggen fanns de bilder på alla hoppare som har vunnit Vierschanzentournee. Jag hittade finländarna Janne Ahonen, Matti Nykänen och Veikko Kankkonen! Sedan begav vi oss upp i bergen med linbanan Eckbauerbahn.

Vi åkte upp 1250 meter till en liten idyllisk plats med skön alpkänsla. Ängar och fina alphus och flera grader kallare än där vi hade börjat vår färd.

Planen var att kvinnorna + Philipp skulle vandra ner medan de (äldre) männen skulle ta sig en öl och åka ner med linbanan. Vid informationen hade vi fått veta att man inte behöver ha vandringskläder eller skor och att det skulle ta 45 minuter att vandra ner. Det gjorde det inte, och ballerinas var verkligen inte lämpliga skor!

Jag höll på att tappa nerverna tusen gånger. Men att vandra tillbaka uppför kändes inte heller som en särskilt bra idé :) Jag halkade konstant ner för gruset, det var jättebrannt och det var lätt hänt att man "rullade" ner på gruset och tappade balansen. Jag totaltförstörde också tyvärr mina skor. Efter en och en halv timme hittade vi ändå äntligen en rastplats. Där vi också insåg där, var att vi nog hade gått fel och gått alldeles för långt alldeles i onödan. Trots allt var det grymt vackert att vandra i alperna!

Planen var att vandra ner via ett pass (Klamm på tyska, gorge på engelska). Men i något skede hade vi alltså missat ingången och kom ut på slutet av passet istället. Men vi ville ju absolut inte missa det vackra passet (Partnachklamm) och började gå från slutet istället.

Det var så otroligt vackert att jag helt glömde bort mina onda fötter och förstörda skor. Vi skulle bara gå en liten bit, men efter varje hörn så tänkte vi "bara ett till" och plötsligt hade vi vandrat ganska långt in.

Bilderna ger inte alls platsen rättvisa. Det var så grymt mäktigt och fint. Vattnet forssade ner och bergsväggarna var enormt höga.

Den utflykt som bara skulle ta några timmar blev plötsligt en heldagsgrej. Efter vandringen fick vi sedan ganska bråttom tillbaka till Starnberg. Tyskland skulle ju börja spela klockan 18! Vi googlade efter en Biergarten på Tripadvisor, ringde och frågade om de hade storbildsskärm och lediga platser och navigerade tillbaka mot Starnberg där vi hann titta på matchen medan vi åt middag. Jag var tvungen att äta en Schnitzel och Spätzle när vi en gång var i Bayern.

Efter middagen och matchen promenerade jag och Philipp på tumis längs med stranden i Starnberg. Det tyska folket körde runt som galningar och firade den Tyska vinsten mot USA. Det har verkligen varit kul att vara i Tyskland efter en vinst i själva finalen när det redan efter en vinst gruppspelet firades så här mycket!

Philipps pappa hade råkat kläcka ur sig att han inte blev helt mätt vid restaurangen och att han minsann ännu hade kunnat äta 10 glassbollar. Jag och Philipp ville ju inte vara sämre än att köpa hem 10 bollar glass åt honom. Alla bollar orkade han inte med, med nästan ;)

Och kvällen avslutades traditionsenligt med rosé på balkongen.