Dag 7: På väg till Lugano

Vi lämnade ett soligt Meersburg bakom oss och satte oss i bilen på väg mot Lugano i Schweiz. Ungefär fyra timmar tog det för oss att köra genom nästan hela Schweiz.

Det blev verkligen inte tråkigt att köra igenom dessa landskap. Här hade vi stannat på en rastplats i närheten av Ingenbohl. En helt makalös utsikt! Jag skulle gärna semestera lite mera i norra Schweiz.

Vi körde också genom Sankt Gotthardtunneln på nästan 17 km. Vi hade tur och kunde bara köra igenom utan att behöva köa. Många frågade mig hur jag "klarade av" att åka igenom tunneln, men jag tycker inte alls att det var så farligt. 17 km gick ju fort när man fick köra hårt. Kan tänka mig att det blir lite klaustrofobiskt om man hamnar att länge stå stilla inne i tunneln.

Väl framme i Lugano hittade vi ett behändigt p-hus ungefär en kilometer från centrum. Vi strosade omkring en stund och tittade på staden. Många butiker hade redan stängt, och vädret visade inte sin bästa sidan. Lugano är en ganska liten stad med dryga 60 000 invånare. Trots detta låg dyra designerbutiker på rad. Kanske inte riktigt "min" shoppingstad så att säga. Staden var ändå riktigt trevlig och fin och jag kunde nog tänka mig att åka dit igen. Denna gång hann vi ju bara spendera en kväll där.

Vi torget satte vi oss vid Ristorante Pizzera Federale. Som verkligen var den sämsta restaurangen jag någonsin ätit på. Ät aldrig där! Alltså maten var helt okej, men betjäningen vi fick var totalt respektlös. Det var nämligen så här: Schweiz skulle spela i fotbolls-vm denna kväll. Och eftersom vi befann oss i Schweiz ville vi förstås titta på matchen tillsammans med alla Schweizare och hade valt en strategisk plats framför tv:n i restaurangen. Vi kom i god tid och hann äta våra pizzor just innan matchen skulle börja. Då började det förstås störtregna och servitörerna började flytta på alla bord. Även på vårt, trots att vi faktiskt satt torrt och fortfarande såg tv:n. Vi sade åt servitörerna att vi inte ville flytta på vårt bord eftersom vi då skulle hamna bakom en vägg så att vi inte skulle kunna se tv:n. Servitören blev störtarg på oss och började ropa åt oss på Italienska. Han tog fysiskt tag i min stol och började flytta på den fastän jag satt kvar på stolen. Vi blev grymt arga och sade att det kanske är bäst att vi lämnar resraurangen eftersom de inte ville ha oss där. Dock hade vi ju inte betalat ännu! Vilket vi påpekade och fick då sitta kvar utan att borde skulle flyttas alltför mycket. I efterhand ångrar jag mig nästan att vi inte bara gick utan att betala, eftersom ägaren ändå inte brydde sig och servicen var den sämsta jag någonsin upplevt. Vi satt sedan kvar hela första halvleken utan att beställa någonting alls. Federale ska också få en mycket usel recension på tripadvisor.

Under andra halvlek, då det äntligen hade slutat regna gick vi till en public wieving för att insupa stämningen lite grann men fortsatte sedan till en mysig lite restaurang vid stranden för att titta på resten av matchen. Och där var alla supertrevliga! Schweiz förlorade tyvärr matchen. Det hade varit kul att uppleva en stad full av firande Schweizare. Men det kanske var lika bra, vi hade nämligen knappast sluppit ut ur staden eftersom vägarna spärrades av pga fotbollsfansen.

Efter matchen började vi köra mot Milano där vi hade bokat ett hotell vid Malpensa-flygfältet dit Anna och Robin skulle anlända följande morgon. Det var lite spännande att köra till Milano längs med småvägar i ösregn och åska. Men fram kom vi!

Publicerat i Resa / Resa: Tyskland & Italien 2014
Taggar: Alperna / Bad service at Federale in Lugano / Dålig kundservice / Fotbolls-vm / Gotthard / Lugano / Meersburg / Milano / Never eat at Ristorante Pizzeria Federale / Public viewing / Rastplats / Rastplats med utsikt / Resa / Ristorante Pizzeria Federale / Sankt Gotthardtunneln / Schweiz / Switzerland / Swizzdog / Utsikt
Kommentarer (3)

Dag 6: Kväll i Meersburg

Här ovan ser ni alltså den lilla staden Meersburg som jag blev helt stormförtjust i. Fotat från färjan på väg tillbaka från Mainau. På bilden nedan, i det gula huset till vänster om klockan, på tredje våningen hade vi vårt hotellrum. En helt underbar vy över gatan. Hotellet var för övrigt riktigt bra (Hotell zum Schiff). Dock ett stort minus för internet. Det hette att internet var inkluderat i priset. Men det var verkligen ingenting att hänga i julgranen. Just och just att jag ens kunde ladda ner mina mail. Kämpade i en halvtimme för att kunna svara på ett ynka mail. Men hotellfrukosten var som sagt den bästa på hela resan!

Efter att ha varit på Mainau hela dagen hade vi inte planerat något storslaget program för kvällen utan strosade mest runt i staden.

Meersburg ligger liksom på en liten "bergsvägg", eller hur jag nu ska förklara det. Om man vandrar uppåt så hittar man Burg Meersburg. Ett gammalt slott. Vi hade tänkt ta oss en titt där inne, men tyvärr hade de redan stängt för kvällen när vi hade vandrat upp. En orsak att besöka Meersburg igen ;)

Svärisarna hade rekommenderat Staatsweingut Meersburg. Det gula huset som skymtar i bilderna ovan. Stället hade en ljuvlig terrass med en makalös utsikt över sjön. Tyvärr var just denna terrass stängd denna kväll så vi vandrade ner igen.

Sugna på pizza hittade vi en restaurang vid stranden som verkade bra. Jag åt en supergod spenat- och tonnfiskpizza. Mums :) Jag skulle nästan våga påstå att det var resans bästa pizza.

Tyskland spelade match denna kväll och efter middagen började vi uppsöka lämplig bar. Efter att ha vandrat upp och ner längs stranden några gången bestämde vi oss ändå för att sitta i vår egen hotellbar, Schiff's Lounge

Och det var ju tur att Tyskland vann matchen (2-1) även om det hann bli lite spännande! Tyskarna firade genom att köra omkring längs stadens gator tutandes och viftandes med flaggor.

Publicerat i Resa / Resa: Tyskland / Resa: Tyskland & Italien 2014
Taggar: Burg Meersburg / Del 2 / Fotbolls-vm / Hotell zum Schiff / Jag / Kväll / Kvällshimmel / Meersburg / Philipp / Pizza / Resa: Tyskland / Schiff's Lounge / Strosa / Södra Tyskland / Tyskland / Tyskland spelar fotboll / Utsikt / Vy
Kommentarer (2)

Dag 6: Blomsterön Mainau

Efter resans godaste hotellfrukost begav vi oss till färjan som tog oss över Bodensjön från Meersburg till blomsterön Mainau. Resan tog cirka 20 minuter. Man kunde också ta sig över med en mindre färja rakt framför dörren på vårt hotell, men eftersom det blåste ganska hårt denna dag var de bara de stora färjorna som gick.

Mainau var ljuvligt! En 45 hektar stor ö med vackra trädgårdar, odlingar och olika anläggningar. Det var Lennart Bernadotte som utvecklade ön till en turistattraktion och ännu idag är det släkten Bernadotte som äger alltihopa.

Jag blev extra förtjust i getterna. Jag och de andra barnen (haha!) köpte getfoder för 20 cent ur en automat och kunde matade de charmiga getterna i en halv evighet. En get döpte jag till Elmeri och en till Roope eftersom de betedde sig precis som våra hundar.

Vi pausade på ett litet café mitt i en trädgård. Café Vergissmeinnicht (Förgätmigej). Jag åt en smörgås med färskost och örter från trädgården. Ljuvligt gott! Och Philipp tog en liten Brotzeit.

Det fanns faktiskt hur mycket som helst att se på den lilla ön. Jag hade gärna gått på en guidad tur, men den lyckades vi missa.

Det fanns också ett fjärilshus på ön. Jag blev förvånad över att fjärilarna faktiskt flög omkring så nära alla människor. Man fick vara försiktig så att man inte steg på någon fjäril som kunde sitta mitt på stigen.

Inträdet till ön var förresten ganska saftigt. 18 euro per person. Men om man tycker om vackra trädgårdar så är det absolut värt sitt pris!

Rosenträdgården var också ljuvlig. Det hade blåst storm och regnat hårt dagarna innan vi anlände så många blad hade redan fallit av. Men vackert var det ändå!

Följande fika tog vi inne i ett växthus, där vi fick njuta av gigantiska tyska tårtor. Mums!

Sedan gick vi ännu igenom citrusodlingarna och hortensiaparken. Här i närheten fanns det också en svensk restaurang! Om vi hade vetat det innan hade vi kanske inte fikat en gång till och stannat lite längre på ön och ätit middag här istället.

Innan vi tog färjan tillbaka till Meersburg ville jag ännu tillbaka till den italienska trappan. Man får liksom inte med på bild hur stor och fin den är med sitt vattenfall.

Precis när vi hade stigit i land på Mainau så hade det förstås börjat regna, vi köpte oss ett paraply och efter det regnade det inte mer! Paraplyet vi köpte lyckades vi faktiskt få hem till Finland trots att det inte var en hopvikbar variant. Man får tydligen ta med sig ett paraply på flyget som handbagage!

Vi hade också tänkt besöka grannstaden Konstanz under vår resa. Men vi spenderade precis hela dagen på Mainau och hann sedan inte åka någon annastans. Vår ursprungliga plan var faktiskt att vi skulle bo i Konstanz, men hotellen där var så sjukligt dyra att vi valde en annan stad. Och det är jag ju verkligen glad över att vi gjorde eftersom jag förälskade mig i Meersburg.

Nu syns det kanske inte så bra på bilden. Men om man tittar riktigt noga på den mindre bilden här nedanför till vänster, sitter det en man på däck med en orange skjorta. Jag började gapskratta när jag redigerade den bilden för mannen ser exakt ut som Philipps pappa bakifrån. Vi blev övertygade om att Philipps pappa hade följt efter oss på resan ;)

Och som ni ser tittade solen faktiskt fram på vägen tillbaka till Meersburg.

Eftersom besöket till Mainau blev lite av en bildbomb delar jag upp dagen i två olika inlägg. Del två kommer upp imorgon. Sista kvällen i Meersburg.