Torsdag 29/4

Good morning!

Av erfarenhet vet jag att jobbdagar inte blir bloggdagar, därför uppdaterar jag redan nu.

Så småningom är jag påväg till skolan. Vi har en (förhoppningsvis) intressant gästföreläsare idag, vilket jag faktiskt ser fram emot. Förhoppningsvis får jag också mera inspiration att fortsätta skriva på min essäuppgift, reflektioner över kursen. Det ska bli 2000 ord, och hittills har jag 451. Det tar sig.

För några dagar sedan tjatade jag ju om mina nyinköppta blommor och grenar. Därför tänkte jag nu visa er en bild av dem. Det blir så fräscht med blommor. Och jag tackar mamma för dessa. Grenarna har nog inte hittat sin plats ännu. Men jag funderar på det.

Jag hoppas innerligt att det är bra väder imorgon. Vi har planerat picnick ute i det gröna, och regn är ju inte vad man vill ha då. Jag lever ännu idag på hoppet.

Ha en bra dag!

Cartoon...

M och jag gjorde en liten trevlig bildserie igår. Haha. Som jag gjorde om till cartoon idag. Hoppas det inte är alltför insider. Men grymt kul hade vi!

______
Fotnot:
För er som inte är mästare på finlandssvenska.
Morkkis = typ moralisk ångest efter att man gjort någonting dumt som man ångrar. Ofta förekommande symptom tillsammans med bakfylla.

Ollistisdag

Jag och M tog oss iväg till Ollis på en. Som blev tre. Men faktiskt inga fler. Det blev inte ens sent. Men supertrevligt hade vi! Speciellt kul med trivial på finska. Vi kännde oss lite dumma. Det är faktiskt svåra frågor! Men 2 plööpar var fick vi var i alla fall. Haha.

Tack för igår!

_________________
Fotnot:
Plööp = bit, del, spelpjäs.....

Sommarklännings-shopping!

Jag hann (tyvärr?) springa in via Vila idag mellan fika med mamma och huvudämnesvalsinfo vid Cella. Jag hittade en söt liten sommarklänning som jag faktiskt spanat in förut. Denna gång känndes den mer rätt än förut. Söt! Och perfekt längd för mig. 19,95.

Våren har gjort sig hörd idag. Jag har min egen ballerinagräns vid +10 grader, men imorsse då jag gick iväg var det +8. Synd. Inga ballerinas. På dagen var det ändå +12 här hos oss! Men det bör också vara varmt redan på förmiddagen förrän jag vågar mig ut i sommarskor. Vinterstövlarna är dock redan uppskickade till vindsförrådet.

Kanske imorgon?

Monday it is

Det känns väldigt tungt då man inser att det är måndag och man inte haft någon tid att vila alls under helgen. Min helg har jag ju tyvärr bara spenderat i jobbets tecken. Men jag är ju ung och kry. Hah.

Innan jag springer ner till skolan så tänkte jag bara snabbt visa er en liten fyndig present som mamma hittat till mig på stormässan igår. Väldigt passande. Speciellt eftersom mamma precis innan hade köpt blommor och inredningskvistar åt mig.

Ha en bra dag!

Nu måste jag springa iväg ner mot skolan. Fast jag tror att jag tar cykeln så att jag sparar 2 minuter.

Söndag 25/4

Dagen i punkter.

- Jag har sovit länge
- Jag har ätit frukost
- Jag har jobbat i botniahallen på stormässan
- Jag har köpt blommor och kvistar
- Jag har ätit middag hos pappa
- Jag har varit till replot en sväng (pga jobb)
- Jag har varit på söndagspromenad på Anna
- Jag har gjort skolarbete
- Jag skriver blogg
- Jag skall sova

Promenaden längs vattnet var en vacker syn. Vattnet låg spegelblankt. Man kan nästan vända på bilden utan någon större skillnad.

Jag hoppas på fortsatt vackert väder.

Mällis!

Nu på kvällen har jag och Jessica och våra fästmän varit på O'malleys på en "öl". Det var egentligen ett ganska skönt och lugnt avslut på kvällen. Tack Jessica för att du släpade med oss!

Jag håller på att somna. Jag är supertrött. Utmattad.
Godnatt på er!

24 April

Jag har varken haft tid eller lust att blogga de senaste dagarna. Jag har haft rätt mycket att göra; skolarbete, jobb och en massa annat utöver det. Och faktiskt inget riktigt intressant att berätta heller.

Dessutom uppför sig min dator inte särskilt bra. Det är mest bara jobbigt att sitta här och skriva. Jag får bluescreen flera gånger per dag och det tar ibland 30 minuter att starta skiten. På grund av den överhängande dataförlust-risken sitter jag precis just nu och säkerhetskopierar allt på min dator. Imorgon skall jag ominstallera windows. Vå får hoppas att det löser problemen.

Dagen har jag tillbringat med jobb i Botniahallen på mässa. Imorgon fortsätter det. Det är väldigt ansträngande att stå och "mässa", även om man kanske inte skulle tro det.

Jag blev väldigt glad att Philipp nu äntligen hittat tillbaka till Finland mellan askmolnen, så glad att jag faktiskt hade köpt en liten välkomstpresent till honom. Och nu när han redan fått presenten så kan jag ju också visa den här. Jag älskar att ge spontana presenter, speciellt då man hittar någonting riktigt fint och passande till personen i fråga.

Denna Peak Performance tröja passade och den gillades. Bra bra! Den behöver alltså inte returneras! Tur.

Go'morron!

Jag känner mig väldigt stressad idag. Vi har deadline på två arbeten idag, och dessutom borde jag få en massa annat gjort. Men det kommer att kännas skönt att ha arbetena överstökade. Deadline 3pm.

Jag tänkte bege mig mot skolan och dricka en het morgonkaffe så småningom! Jag längtar. Jag orkar inte koka kaffe här hemma idag. Dessutom får jag mindre gjort då jag sitter här hemma än i skolan. Vilket ni ju också märker i och med detta blogginlägg.

Jag hoppas att ni har en bra dag!

Fotojobb och Paavo Lipponen

Jag brukar oftast inte kommentera mina jobb särskilt mycket här på bloggen. Jag tycker egentligen inte att det passar sig. Men idag måste jag nog verkligen få kommentera. Jag tycker nämligen att det var relativt coolt att jobba som fotograf precis idag.  Jag har nämligen haft äran att få fota Paavo Lipponen. Och dessutom skakat hand och bytt några ord med honom. Finlands f.d. statsminister.

Resten av bilderna kommer nog att komma upp här någongång under kvällen och natten då jag är klar med att välja ut vilka som skall laddas upp och vilka som skall förkastas.

Jag kände mig ändå väldigt liten bredvid Vasabladets och Pohjalainens megadunderkameror med superobjektiv. Också bredvid Lipponen kännde jag mig mycket liten eftersom han faktiskt är väldigt lång.

Busy day!

Jag har inte riktigt hunnit göra något vettigt idag, förutom skolarbete då. På det området har jag faktiskt varit väldigt produktiv. Sedan klockan 6 har jag bara skrivit och skrivit  och skrivit och intervjuat. Deadline på onsdag, jag längtar!

Nu ger jag upp för idag. Morgondagen bådar tyvärr inte bättre. Busy busy då också!
Dagen börjar underbart med muntlig tent i franska. Bon chance!

God natt!

Egypten 2010

Av mina dryga 600 bilder från vår resa har jag nu knåpat ihop ett litet kollage på hela 64 bilder. Detta inlägg är både för er läsare, så att ni får se vad vi har gjort på vår resa. Men också för mig själv, för att minnas allt underbart vi gjorde.

Dag 1

Vi hade hyrt två bilar i Münster för att ta oss till flygfältet i Hamburg. Det var faktiskt billigare än egen bil + parkering. Vårt flyg gick tyvärr sent på kvällen, vilket betyder nattflyg, vilket i sin tur betyder lite sömn.

Vi var framme i på vårt hotell i Hurghada ungefär klockan 4 på natten. Vi sov några timmar och på morgonen kunde vi då undersöka hotellet, poolen och stranden närmare.

Vårt hotell var enormt. Två stora pooler, minst 4 restauranger och flera barer. Det ordnades till och med guidade rundturer på hotellet för gästerna. Hotellkorridorerna var verkligen labyrinter, och det tog flera dagar innan jag hittade från poolen till hotellrummet. Nu skrattar ni säkert, men det var otroligt svårt. Och jag har på riktigt faktiskt ett väldigt bra lokalsinne, tro det eller ej.

Hotellrummen var riktigt fina. Hela hotellet var faktiskt riktigt fint! Bra service, även om alla ville ha "baksheesh" = dricks. Det ordet lärde man sig snabbt.

Första dagen gick alltså mest åt till att chilla i baren, undersöka hotellet och ligga lite på stranden.

Vårt hotell hade en helt egen strand. Det gick hela tiden omkring "poolboys" som frågade om allt var bra. I början kändes det lite lyxigt, men senare blev det lite irriterande. Men man blev snabbt bra på att automatiskt säga "nej tack, jag vill inte ha något".

Stranden var riktigt härlig och vattnet riktigt varmt. Jag upplevde ändå inte röda havet saltare än t.ex. Atlanten. Men det är ju också svårt att faktiskt jämföra. Lika saltigt smakade det i alla fall.

Bilden nedan på mig = jag väldigt vit första dagen.

Hela hotellet var verkligen extra vackert om kvällarna. Jag är verkligen glad åt att jag hade med mig min systemkamera, annars skulle dessa kvällsbilder nedan aldrig lyckas. bra Jag hade ju givetvis inte med mig systemkameran på stranden, där fick min gamla hederliga digitalkamera duga.

Dag 2

Måndagen var faktiskt den enda dag vi spenderade vid poolen. Egentligen gillar jag poolen bättre än stranden, men tyvärr var jag den enda av den åsikten, så jag blev nedröstad. Inte ville jag ju heller ligga ensam. Och stranden är ju faktiskt inte så dålig den heller.

Jag älskar verkligen att simma, och det bästa jag vet är ju självfallet att stå på händerna, göra kullerbyttor och volter i vattnet. Tyvärr brukar jag få vara relativt ensam om den sporten. Förutom alla (andra!) 10-åringar som delar mitt intresse.

Vi gjorde även en liten guidad rundtur med buss runt i staden denna dag. Det var verkligen intressant att få veta lite om själva Egypten och Hurghada. Vi fick bland annat besöka en moské och en koptisk kyrka.

Vi besökte även en akvarium med massor av coola fiskar. Bläckfiskar, hajar m.m. Alla fiskar som fanns i akvariet fanns också i röda havet. Scary.

Vi fick även besöka en parfymfabrik som ägdes av en Egyptisk Beduinsläkt. Vi köpte faktiskt hem några flaskor parfym eftersom de både luktade gott och inte alls var dyra. Egypten är känt för att tillverka parfymer.

Vi fick även stiga av vid en basargata i Hurghada.

En mycket negativ sak med Egypten är nog att alla försäljare är så otroligt påträngande. Jag blev riktigt arg många gånger. Jag vill ju shoppa ifred. Men här kunde man inte ens snegla åt en butik och så var man fast. Men med tiden blev man också van.

Bilden nedan på mig är tillsammans med av hotellets restaurangchefer. Det är troligtvis i denna restaurang som jag fick min härliga matförgiftning. Restaurangchefen var också väldigt nyfiken på hur många kameler Philipp hade köpt mig för. Jag fick aldrig något svar på den frågan. Haha. Det skulle vara intressant att veta hur mycket man är värd.

Dag 3

Dagen började mycket tidigt, och mycket dåligt. Vi steg upp klockan 1 på natten och jag mådde redan illa. Jag bet ihop. Jag ville ju absolut inte missa den spännande resan till Kairo. Världens tredje största stad. Philipps moster hade även hon åkt på en matförgiftning, för henne blev det så dåligt att hon inte ens kunde komma med.

Efter att ha kört i ca 1 timme, blev toaletten även min bästa vän. Jag hade börjat spy.

Vi stannade vid en restaurang mitt i öknen, Sahara Inn. Precis när vi var där steg solen upp över öknen, och det var verkligen mäktigt.

Hela resan från Hurghada till Kairo tog lite över 5 timmar, men det var faktiskt häftigt att köra genom öknen. När det ännu var mörkt kunde man se många eldar brinna längs vägen. Jag antar att det kom från beduinerna. Det såg mäktigt ut.

Man kan inte säga annat än att pyramiderna var mäktiga! Väldigt mycket turister, och väldigt, väldigt många jobbiga försäljare. Många små barn gick också omkring och försökte sälja vykort och annat krimskrams.

Jag mådde inget vidare och kände mig svag och utmattad. Jag orkade 15 minuter, och sedan vilade jag i bussen 15 minuter, för att sedan orka gå omkring ytterligare 15 minuter. Osv!

Det går nog inte riktigt att beskriva hur stora pyramiderna egentligen är. Bilderna gör dem heller inte till sin rätt. Det måste ses och upplevas.

Vi åt lunch (alla andra åt lunch) på en restaurangbåt längs Nilen. Det var faktiskt riktigt fint, och jag tror även att buffén var riktigt bra. Jag åt en halv brödskiva.

Trafiken i Kairo var helt sjuk. Det tog ca 45 min att ta sig fram 2 km med buss.

Innan returresan började, besökte vi också det Egyptiska museet i Kairo. Tyvärr fick man inte ta med sig någon kamera. Det var intressant att se, och hade jag orkat stå i 1,5 timmar hade det varit ännu bättre. Jag missade tyvärr mycket av den guidade turen. Men intressant var det hur som helst. Man fick bland annat se Tutankhamuns mask, helt i guld. Väldigt coolt.

Dag 4 - Dag 5

Dag 4 och 5 flyter ihop. Det var nämligen bara strand, bad och sol som gällde. Vi tog det väldigt chill.

Jag återhämtade mig från min sjuka. Men jag kommer ihåg att jag hade enorm "träningsvärk" i matstrupen.

Mera bad och sol!

Ännu mera sol och bad!

Dag 6

På fredag var det ridning på schemat för mig. Egentligen skulle jag rida tillsammans med Philipps moster. Men hon var tyvärr inte helt återhämtad från sin sjuka ännu. Så jag åkte iväg själv. Det visade sig att vi var 4 flickor sugna på att rida. Två från Schweiz och en från Österrike. Alla tjejer var riktigt trevliga, vilket gjorde saken hundra gånger roligare.

Min första häst var lite VÄL vild. Den fick nämligen för sig att galoppera i full fart hem efter bara ca 10 minuter i öknen. Och nu talar vi inte om någon vanlig ridskolegalopp. Jag klamrade mig fast vid hästen och var helt säkert på att jag skulle falla av vilken sekund som helst. Men som tur hölls jag kvar i sadeln. HUR, vet jag ej. Ett mirakel. Efter det fick jag byta häst, och då blev det mycket bättre.

Ritten var verkligen något speciellt. Helt underbart att galoppera ute i öknen.

Min häst hade relativt just fått ett litet föl som följde efter oss ut i öknen.

Efter ridturen blev vi bjudna på mat och show. Det var faktiskt väldigt häftigt. Magdans, fakir och en rysk dansare. De hade också ett litet "zoo" på ranchen, men en massa små djur som man fick klappa. Bara man vågade.

Jag vågade klappa både ödlan och sköldpaddan.

Dag 7

Eftersom vårt flyg tillbaka också var ett nattflyg hade vi hela sista dagen att spendera på stranden.

Man kan fråga sig vad jag håller på med på bild nummer 4 nedan.

Sista kvällen åt vi gott på en speciell restaurang (för extra kostnad, annars hade vi halvpension). Philipps pappa fyllde år, vilket vi ville fira speciellt. Sista kvällens mat var otroligt god! Annars var hotellets bufféer sådär... inte direkt jättegod mat. Men denna sista kväll bjöd på makalösa smakupplevelser!

Vi åt utomhus vid poolen. Väldigt vackert.

Trots att resan hade sina ups and downs, så var det ändå än väldigt underbar resa. Jag åker gärna tillbaka till Hurghada och skulle till och med överväga att bo på samma hotell. Jag är lite tveksam på grund av maten. Men allt annat på hotellet var verkligen toppen.

Tack för denna underbara resa!

På gång...

Nu känner jag mig lite hemsk. Men jag ger mig själv en timme upskåv på bilduppdateringsfronten. Jag vet att jag har lovat uppdatera idag! Men för både er och mig blir det nog bättre om jag får göra detta ordentligt istället för att ladda upp ett halvfärdigt inlägg. Jag behöver alltså lite mera tid just nu. Sorry. Vi kan ju låtsas som att jag bor i Sverige. :)

Jag återkommer!

Söndagen den 18.4

Jag har nu kommit hem från en lång och härlig söndagspromenad med Anna. Det var så skönt att sträcka på mina träningsvärkande ben, samtidigt som vi fick prata av oss. Härligt!

Vi fick dessutom se en väldigt vacker solnedgång i havet. Beror det kanske på askan i luften? (Artikel i Vbl igår)

Den vackra solnedgång och fina Anna.

Ridningen idag gjorde mig tyvärr besviken. Vi hade ledare...! Det har jag inte haft sedan jag var typ 7 år gammal.  Det känndes nästan lite förnedrande. Tyvärr. Förra veckan galopperade jag med ett arabiskt fullblod i öknen, och idag travade vi knappt och blev ledda. Hästen och ridläraren idag var nog riktigt bra, men jag blev tyvärr besviken. Inte alls min nivå. Jag måste hitta någon (mycket) mer krävande lektion nästa gång. Även om ridläraren gav mig mycket beröm och "såg" att jag ridit mycket förr. Det gjorde saken litelite bättre.

Jag har inte glömt bort att jag lovat er Egypten-bildregn idag! Det kommer, jag lovar. Om det så må vara klockan 23:59. Det kommer!

Ridarida

Godmorgon!

Jag håller på att klä på mig inför ridning. Som tur hittade jag alla mina saker igår hemma i Smedsby. Efter mycket om och men! Det visade sig att mamma hade försökt sälja mina ridskor på loppis. Tur att hon inte lyckades med det. Hon förvarade även ena skon i garaget och andra inne i huset. Så ni kan ju förstå att det blev lite problem med att hitta dem. Det enda jag inte hittade var mina sporrar. Men dem kanske jag inte behöver ändå.

Nu skall jag ta på mig jackan och gå ut!

I'm so excited!

Lördag 17.4

Min dag har varit fullspäckad av saker att göra, och saker jag velat göra. Det blev bland annat god mat på amarillo, bodypump, skolarbete, lördagsbio, en tur till smedsby och lite fotoredigering. Imorgon kommer Egypten bildkollage!

Philipp sitter fortfarande fast i Italien.

Imorgon skall jag och Jessica rida. Jag är förväntansfull. Det var bara en veckan sedan jag red sist, men jag längtar igen. Det är så roligt. Jag hoppas att det är roligt även imorgon.

Hur har ni spenderat er lördag?

En lång fredag

Bloggningen blir tyvärr lidande de dagar jag jobbar. Det är inte direkt det första jag tänker på efter en 14 timmars arbetsdag. Och ändå sitter jag ju här nu :) hah!

Jag är egentligen dödstrött. Och ledsen. Philipp är på arbetsresa i Italien, och JA han sitter fast där på grund av Islands skit-ask-vulkan-moln. Han skulle egentligen komma imorgon, men så blir det ju inte nu. Får se när han lyckas ta sig tillbaka till Finland. Det är i alla fall jättejobbigt att inte ha honom här.

Jag har tröstat mig med en snabb shoppingrunda mellan dagens jobb#2 och skola. Jag testade en klänning på H&M som jag hade spanat in redan tidigare. Lyckligtvis passade den mig ypperligt. Bara 19,95.

Jag lovar er att ett bildregn från vår resa kommer upp här denna helg. Senast på söndag! Jag vet att jag har jättemycket annat att göra, men jag vill också själv få det gjort. Jag vill nämligen visa upp bilder från resan för pappa och för Jessica på söndag.

Men nu tänkte jag faktiskt dra mig tillbaka för ikväll. Titta på avsnitt av något bra jag råkar hitta på datorn, och sedan sova skönt i minst tio timmar. Because i'm worth it!

Godnatt!

I datasalen

Jag ska snart börja vandra iväg mot jobbet. Men just nu sitter jag ännu kvar i skolans datasal. Jag har faktiskt lyckats vara produktiv. Några flow-moments har upplevts, och det känns bra!

Vid sidan av skrivandet har jag också i smyg sneglat på nästa års kursutbud. Och med stor häpnad kan jag konstatera att jag kan skriva min kandidat redan nästa vår. Jag är inte helt säker. Men, så ser det ut nu. Wow. Det kommer snabbt på.

Nu skall jag vandra iväg mot en kväll av jobb.

(tyvärr ingen bild pga att jag sitter i datskisalen)

Wednesday 14

Jag har räknat, och kommit fram till att det endast är 17 dagar + tentvecka kvar denna termin. Det känns ganska bra att det faktiskt är så få dagar kvar. Men tyvärr mycket jobb.

Eftersom jag inte spenderat dagen åt diverse skoluppgifter, så får jag faktiskt börja nu. Skylla mig själv, får jag också. Även om jag jobbar bäst på kvällen. Jag har tyvärr ägnat min lediga kväll åt annat trevligt.

Jag har bland annat kaffat med Mizza på Görans. Nami.

Mizza suveräna t-shirt, och våra nästan identiska fikor.

Jag tänkte också ta itu med resebilderna ikväll på allvar. Bara jag hinner.

Aprilskämtet?

Aprilskämtet, som jag lovade berätta om, var tyvärr ett aprilskämt! Egentligen är det inte alls något skämt, men det hände sig på den första april. En mycket efterlängtad födelsedagspresent visade sig vara fejk och oäkta :( Den har nu skickats tillbaka och en ny skall beställas. Men åh så besviken jag är på att den inte var äkta :( men priset var nog lite för bra för att vara sant. (Varningssignal nummer ett!)

Det handlar alltså om denna plattång:

Jag känner mig egentligen som en otacksam och jobbig jävel som ville skicka tillbaka den. Men oäkta produkter kan vara farliga (och utan garanti), och när man en gång sätter ner rätt mycket pengar så skall man också ha äkta vara!

Den såg äkta ut och fungerade superbra. Jag var så glad! Utanpå kunde man inte se oäktheten, MEN produktkoden gick inte att registrera. När vi kontaktade ghd sade dom att www.ghd-retail.com säljer oäkta produkter, och att de hoppas på att sidan kommer att stängas ner snart. Akta er!

Nu tänkte vi beställa endast från ghds officiella hemsida. Jag vill inte ens chansa på något annat.

Home at last

Jag har nog varit hemma ett bra tag redan. Men sysselsatt mig med annat. Flyg HEL-VAA gick BRA, även om jag satt på helspänn hela tiden. Såg inget underligt, även om jag tyckte att landningen kändes äcklig. Vet ej varför.

UNDERBART att det inte ligger kvar snö här i Vasa. Äntligen. Min önskan blev uppfylld.

Imorgon tänkte jag klä mig såhär: Vårjacka och höga klackar!

Våroutfit från påsk-Tyskland

Klackarna förutsätter att jag inte längre har ont i foten. I fredags red jag (häst!) på en Ranch i Hurghada. Ska berätta mera om det sedan. Hur som helst skadade jag nog foten lite. Men om det känns bra blir det klackar imorgon. Vårjackan blir det även om det är minusgrader. Våren är här. Vägra vinter.

På flygfältet igen

Jag bara flyger och far.

Ni kommer inte att tro det... men nu när vi flög från Düsseldorf till Helsingfors idag hände samma sak IGEN, en gammal man fick en sjukdomsattack under flygningen. Mannen satt väldigt nära oss, igen. Denna gång hämtades mannen av ambulans direkt efter landning. Otroligt obehagligt. Denna gång sov jag i alla fall inte! Även om jag verkligen fick panik denna gång istället. Folk som börjar ropa skrika och få panik i flyget är inte något man vill vara med om. Två gånger i rad nu, och det har aldrig hänt förut. Vågar jag flyga till Vasa?

Det som jag inte ens berättat, är att det i lördags på stranden hände samma sak. En kvinna vid solstolarna bredvid oss säckade plötsligt bara ihop. Så egentligen är det nu 3 gånger inom några dagar. Man blir ju mörkrädd för mindre.

Ja... något trevligare?

Jag har alldeles för mycket tid till ombordstigning nu. Sitter med en kaffe och går igenom resebilder. Det tar en liten stund. Över 1000 stycken bilder.

Sara.

Dagens pic: Egobild på mig.

Tillbaka

Hörni jag är på lite dåligt humör just nu. Jag saknar värmen, Egypten, lugnet, stranden, solen...

Vi har rest hela natten, och kom fram till Münster nu under eftermiddagen. Det har varit en riktigt jobbig natt faktiskt. Flygturen var inte särskilt angenäm. En person som satt väldigt nära oss i flygplanet fick någon sorts sjukdomsattack, och jag som hade slumrat till förstod inte vad som hände när alla plötsligt flög omkring i kabinen i panik. Ja, ni kan ju förstå ... Personen klarade sig, och gick av helt själv. Men jag blev lite skärrad!

Jag tänkte nu jobba lite med några skolarbeten som måste göras och sedan börja gå igenom lite bilder från resan. Jag visar sedan :)

TOP MODEL!

HÖRNI!

Jag tänkte ju nästan glömma bort att berätta. Finlands next top model (suomen huippumalli haussa) filmar här på vårt hotell i Hurghada. Hur coolt är inte det!!!

Det kändes väldigt pinsamt att stå och fota en massa. Men en bild tog jag i alla fall:
Check it out:

Egypten

Hej på er!

Jag har inte riktigt haft möjlighet att blogga något ännu. Vi har nämligen inget internet på rummet. Och internet i lobbyn fungerar inte riktigt. Men nu har jag faktiskt hittat ett internet i närheten. Men det är inte såå roligt att springa hit hela tiden. Jag njuter heldre av solen.

Men vi har det i alla fall bra! :) Solen skiner och det är varmt.

Igår besökte vi Kairo. Världens tredje största stad! Det var häftigt att se. Men mycket slum. Mycket, mycket slum... Men pyramiderna var faktiskt häftiga att se. Tyvärr var resan inte särskilt trevlig för mig, men tanke på att min bästa vän i bussen var toaletten. Även jag har alltså åkt på den ökända egypten-kräksjukan. (Var inte orolig mamma, jag mår bra nu!)

Soluppgång i öknen, och pyramiderna

Hotellet här är jättefint, och vi har en egen strand. Idag har jag faktiskt lyckats få en riktigt fin bränna. Även om jag fortfarande bara är röd. Haha. Hela dagen har vi bara slappat vid poolen och på stranden. Jag har köpt en snorkel och undersökt bottnen vid stranden. Inte så mycket mer än strand att se tyvärr. Haha.

Vår strand och hotellet på kvällen

Nu skall vi snart iväg på middag. Jag börjar bli riktigt hungrig. Vilket är bra, eftersom jag inte åt särskilt mycket igår (eller snarare kunde hålla något nere!)

Philipp och jag och jag vid cheops pyramid.

Bildregn kommer senare. Detta var bara en smakbit.

Vi har det i alla fall riktigt bra här. Jag längtar inte hem. :P
Vi hörs!

Flygfältet nästa! (igen)

Nu drar vi iväg på resa. C U in Egypt!
(Eller i kanske redan i Hamburg!)

Ha det bra!

Påskmiddag

Gårdagens påskmiddag var riktigt trevlig, och förstås hade vi alldeles för mycket god mat. Men det var ju väntat!
Bildregn från igår...

Philipps moster har ett väldigt vackert hem. Se till exempel första bilden. Underbart ljust och fräscht och fint, med vackra inslag av trä som gör det hela.

Egypten idag! HURRA!

Titta hur vädret borde se ut... 36 grader idag. Jippii! Fast jag hoppas ändå att det inte är RIKTIGT så varmt. För då smälter jag. Finne som jag är!

Flyget går först ikväll från Hamburg. Nångång på eftermiddagen skall vi köra iväg mot flygfältet. Framme i Egypten är vi nångång i natt.

Påskoutfits

Fredags och Lördagsoutfit

Jag älskar att fota outfitbilder i Philipps föräldrars stora vackra spegel. Fördelen är ju också att det är väldigt ljus så att det faktiskt går att ta bilder.

Underbart med ballerinas! <3

Jag gillar detta!

2 april

Hej på er!

Ikväll skall vi "fira" påsk hos Philipps moster. Därför har jag stått i köket halva morgonen. Det blev tre stycken riktigt smaskiga pajer. Jag ser fram emot kvällen. God mat och gott sällskap, om jag får säga det själv.

Ute är det hur vackert väder som helst, men jag måste tyvärr skriva på ett skolarbete nu. Skoj. Nej.

Bilder från resan i onsdags kommer nu.
Är det förresten inte väldigt typiskt att typ det ENDA fönstret i hela flygplanet som var helt täckt av is var fönstret på min rad? På den andra bilden ser ni hur grannfönstret såg ut. Klart och fint. Som tur fanns det ett litet hål som jag fotade igenom i alla fall på mitt fönster. Och rätt häftigt blev det ju även så.

Ha det bra!

Sara.

(EGYPTEN I MORGON! HURRAA!)

April april!

Har ni blivit lurade idag?
Jag tror att jag har det. Men är inte säker. Berättar sedan då jag vet om det är sant eller ej. Hehe.

Jag har inte direkt hunnit sitta vid datorn idag, därför inga uppdateringar. Men vi har i alla fall kommit fram till Tyskland nu och resan från Helsingfors gick helt problemfritt.

Idag har vi shoppat mest hela dagen. För min del blev det 2 par nya skor och ett par flipflops. Jag tänkte nog visa er allt sedan, men inte nu.

Philipp borde komma hem vilken sekund som helst, han har varit ute med några kompisar, men jag ville se Germanys Next Top Model. På TV!! Jee :)

Sara.

Eftersom jag inte orkat ladda upp bilder från igår och idag så får ni leva med en gammal outfitbild som jag aldrig laddat upp. En ny, billig, mörkblå tunika från H&M.