IDOL!!

Jag är löjligt förälskad i alla sorts reality casting shows. Hit hör också Idol. Och eftersom jag inte har eller överhuvutaget ens kan få TV4 nu då jag bor här, så är det ju tur att det finns andra sätt att få tag på veckans idol avsnitt. Så just nu sitter jag som bäst och tittar på fredagens avsnitt av Idol. Spännande. Spännande.
Jag hittade också en ny tv-serie idag som jag defenitiv ska börja följa - nämligen Project Runway. Jag kan inte förstå att jag inte har upptäckt denna serie förut. Det handlar om ett gäng designers som tävlar om att vinna genom att varje vecka designa en ny sorts kreation.  Serien liknar Americas Next Top Model rätt mycket, bara att istället för att vinna modellkontrakt vinner den lycklige 100 000 dollar för att starta en egen - clothing line. Om jag inte har helt fel, så gjordes Project Runway FÖRE ANTM.
Serien faller mig 100% i smaken - likaså gör ANTM!
Jag håller som bäst på att följa den Kanadensiska versionen av PR.

Dagens program:

P's pappa skall komma hit idag med borrmaskin och verktyg, så att vi äntligen kan få vår spegel upphängd i tamburen. Även några tavlor väntar på upphängning.
Jag har väntar på det hela veckan nu! Vi hade tänkt göra det redan förra helgen, men då blev det inte av eftersom vi inte hade någon större lust att förstöra grannfriden sent på lördag kväll!
Men vi får hoppas att det blir av idag :)
Jag vill ha så mycket som möjligt klart till onsdagen, då kommer nämligen mamma till tyskland och hälsar på mig för första gången. Det blir alltså storstädning imorgon!

Send

Bilder från Münster Send - fredagen den 26 oktober.

Julbokning

Igår bokade jag flyg hem till Finland till Julen. Det gick på hela 212 euro för en enkelresa med Finnair! Tycker det är hutlöst dyrt!! Men så är det ju 1000 ggr bekvämare att landa på flygfältet hemma i Vasa, istället för Tammerfors, där man ju hamnar om man flyger billigt med Ryanair.
Opportunity costs, som J brukar säga!!

P.s. Jag planerar faktiskt att komma hem en gång före jul också. Det borde bli någon gång i November.
Jag återkommer då jag bokat den resan!

Pingvin

Jag uppdaterade nyss mitt fotoalbum, dvs. jag lade in alla gamla bilder från kamera till datorn.
Och då hittade jag denna.

Det fick mig nämligen att komma ihåg vår orienteringsvecka i Biologi, vi åkte allihopa ut till Münster Zoo, där vi fick gå en guidad rundtur. Mycket intressant!
Och så fick vi ju både klappa pingvinerna och mata dem med rå fisk.
Lilla zoo-älskande jag var ju helt ifrån mig av lycka :)
Ack så mycket jag önskat att jag hade fått åka till Berlin Zoo då lille isbjörnsungen Knut föddes!

Shopping.. igen!

Kära blogg - jag har syndat ...
idag efter biologi föreläsningen åkte jag nämligen in till centrum för att bara ta en liten kort runda, och jag skulle ju inte köpa något, var planen! Nu sitter jag här hemma framför datorn med 75 euro mindre i plånboken och undrar vart de tagit vägen någonstans.
Först skulle jag ju egentligen bara ha nål, tråd och symaskinsolja, för att kunna sy upp ett par byxor.
Sedan tog jag en sväng förbi h&m (där försäljaren för övrigt var välldigt otrevlig). Och kom ut med en ny kofta som jag länge spanat in, och som nu äntligen fanns där igen! En fin skjorta i ett silkigt material. Ett nagellack, en ny maskara (undrar om den överhuvudtaget är något att ha?) en facemask, en sjal och en ny ögnskuggsapplicerare. Hu! Så mycket det lät då jag skrev upp det.
Det hela tog ju inte slut här, jag ville gå förbi Vero Moda på vägen till busshållsplatsen, även om det inte direkt ligger i rätt riktining ;)
Väl där inne, fick jag en otrolig inspiration av tv-serien One Tree Hill, min just nu absoulta favoritserie. Karaktären Peyton Sawyer, och hennes stil, inspirerade mej att köpa 2 stycken lila t-shortor. Jo 2 stycken faktiskt! Den ena för att den var så otroligt fin, exakt det jag letat efter. Och den andra för att den endast kostade 3,90! Vilket kap.
Jag hoppas min plånbok förlåter mig nu, jag lovar att inte åka på allt för många attraktioner ikväll. ;)

Eftersom svart är så svårt att fotografera så får det räcka med en bild av mina 2 lila t-shortor!

Münster - Send

Ikväll skall jag och P åka in till stan, det är nämligen Kirmes i stan. Kirmes kan översättas till svenska som en sorts marknad/tivoli. Det säljs massvis av godsaker och man kan åka på olika attraktioner, pariserhjul, bergochdahlbana m.m :)
Det känns lite nostaligiskt att åka dit eftersom första gången jag besökte Münster, för exakt ett år sedan, var vi också på Münster Send. Så jag ser fram emot ikväll. Vi ska äta rostade mandlar och åka pariserhjul. det har jag bestämt!

Fy på mej!

Jag tar tillbaks va jag sa tidigare idag!
Jag och P åkte nämligen till city vid 6-tiden för att shoppa respektive träna biljard. Nåväl, på resan in till stan satt vi på en buss med en mycket aggresivt körande kvinnlig bussförare. Tji fick jag!
Detta räckte dock inte för att övertyga mej om att jag hade fel, nej! Då jag skulle stiga på tolvan inne i stan för att åka hem igen, kom jag aningen för sent, bussen var nämligen precis på väg att rulla in till hållplatsen, och jag rusar över vägen, men hinner inte riktig så jag blir tvungen att stanna på mitten - och vad gör då den vänlige manlige chaffisen - jo, han låter mig gå över vägen där det inte finns något övergångsställe innan han svänger upp på hållplatsen. Han vinkar och ler!
Min stereotypa bussvärld krossas ännu lite mer. Bussresan tillbaks var mycket fin och angenäm! Jag hoppade av i centrum av vår lilla stadsdel för att handla ytterligare några småsaker tills imorgon. Och då jag stiger på bussen igen för att åka den sista lilla biten hem till vår väg, så styrs ju förstås bussen av en trevlig manlig busschaufför som nickar och ler då jag stiger på! Snacka om att jag får äta upp mina ord nu!

Female busdrivers are the coolest ppl ever.

Jo det är faktiskt sant, inget illa menat mot alla manliga busschauförer. Men jag upplever det iallafall så att de kvinnliga busschaffisarna kör "mjukare" och tar i beaktande att folk faktiskt står i bussen också!
Som t.ex idag på morgonen skulle jag iväg på Matematik föreläsning. Helt oanande stod jag väntandes på busshållplatsen, när nr 12 kommer åkande. Men nej, bussen var åter igen FULL! Buss 7:42 och 7:52 är ALLITD fulla. Kanske inte så konstigt. Nåväl, busschaffören (manlig) ryter till oss stackare, som lämnats kvar på hållplatsen för att frysa, att vi minsan får vänta på nästa buss. Jaha!? Det var just snällt. Han kunde ju ha varit trevlig iallafall? Nej. Men ojj va glad jag blev när jag ser nr. 11 skymta bakom hörnet. Och ännu gladare då jag upptäcker att det är en kvinlig busschafför som mjukt och säkert tar mej enda fram till universitetet.
Nu har jag ju bara åkt buss här i trakterna i 2 veckor än så länge, men visst har busschaffisstereotyperna visat sig ett flertal gånger.
De saker som jag uppmärksammat flest gånger är att kvinnorna nickar vänligt och ler som ett tecken på att dom har sett min terminsbiljett. Medan de allra flesta manliga chaffisar inte gör detta. Och de allra flesta ggr som det är en man som kör och jag blir tvungen att stå, får jag hålla i mig för blotta livet för att hålla mej på bena!
Nu är ju inte min mening att hacka ner på alla manliga bussförare, det finns faktiskt de som kör fint och vänligt också!
Så det så!

Världens långsammaste hiss!

Jag är helt övertygad om att hissen i vårt hus är den absolut långsammaste, osmartaste och framförallt minsta hiss som någonsin tillverkats och installerats i ett hus!
Först och främst - det finns bara 6 vånigar i vårt hus. TROTS detta tar det ca 2 min innan hissen är på vår våning, dvs. det går snabbare att gå upp och ner även om vi bor på 4de våningen.
Och så var det ju dethär med storleken - den har betydelse! Mer än 4 personer skulle aldrig rymmas i vår hiss om det så hängde på livet.
Sist men inte minst - smartheten - efter de 5 minuter det tagit för hissen att hissa upp dig till din våning, så åker den tillbaks ner i källaren igen, där den alltid står och väntar! VARFÖR?
Som sagt, jag bor i huset med den långsammaste, minsta och dummaste hissen i hela världen. Jag lovar!

Nagellack

Nu sitter jag här och väntar på att mitt nya fina nagellack skall torka. Egentligen är det bara påfyllning av lacket som jag väntar på att skall torka, men lika länge tar det för det!
Jag är nämligen just nu påväg till min Kemi - övningsgrupp. Det börjar kl. 17:45, och om jag kommer punktligt till bussen borde hela resan dit + promenader, ta endast 15 min. Dvs jag har ännu lite tid! Iallafall en liten stund till!
Veckan har börjar bra, lite kallt, men bra. Inte för mycket att göra ännu heller, men jag kan nog nästan lova mig själv att resten av terminen inte kommer att bli lika slapp som just nu. Redan nästa vecka börjar kalendern se mer fullspäckad ut!
Okej, kanske jag skulle ta och promenera iväg nu då?

Nu är allt (nästan) klart!

Det blev ytterligare en trip till Ikea i Kamen igår tillsammans med G. Rätt så många småsaker fick följa med oss hem. Och också några större, t.ex den vita hyllan. Den ska stå i såvrummet.
Efter att vi fått allt uppbyggt upphängt och ihoppysslat, (borde ske idag) är så gott som allting i vår lägenhet klart. Någon enstaka tavla fattas ännu men det får komma med tiden! Från bilden fattas förresten ännu en mini-bokhylla som skall stå bredvid mitt skrivbord, för böcker, min printer osv.
Alla mina juldekorationer finns fortfarande hemma i Finland, dvs. det är också något jag måste börja samla på ännu före jul. Jag undrar verkligen över om vi ska ha en julgran här i lägenheten eller inte? Det skulle kännas konstigt utan, men vi kommer ju knappast att spendera så mycket tid över jul här ändå. Det tål att funderas på...

Nu ska vi äta daimkaka!
En skön fortsätting på söndagen önskar jag er!

Böcker...

Igår blev jag av med nästan 200 euro, pga av kursböckerna till första terminen, och då har jag inte ens skaffat dem alla ännu! Jag saknar fortfarande kemi och matematik, som tillsammans kommer att gå på ytterligare 100 euro. Jag har också försökt hitta begagnade böcker, men det visade sig vara varken lättare eller billigare!
Snacka om att studeistödet fortfarande är för lågt! Som tur behöver jag förhoppningsvis bara köpa nya böcker en gång per år, och inte en gång per termin som jag fruktar. Jag kommer väl att erfara det också så småningom!

De 3 första har jag alltså införskaffat och de 2 andra är på kommande!

Ny tv!

Nu har vi äntligen vår nya tv, 32" flatscreen! Jag är mycket nöjd och glad, speciellt glad är jag nog åt att få bädda ner mig i soffan framför tvn nu! Vi hade rätt så tur i affären, det fanns endast 4 tv apparater kvar, och edast EN helsvart, annars skulle vi nog ha nöjt oss med en silver också, men svart passar bättre till resten av inredningen i vardagsrummet.
Nu skall jag ta det lungt och krya på mig!

Sjukling

Så har jag gått och blivit sjuk igen, jag borde ju ha förstått att det var på kommande! Fråga mig inte vad jag inte har för fel! Jag mår helt otroligt skit sedan lördag, jag som trodde det var krapula, men ICKE! Nu är jag sjuk istället! Det värsta med det hela är ju att jag måste stiga upp tidigt (,kl. 7 nästan) varje morgon för att gå på föreläsning. Eftersom mina föreläsningar har börjat denna vecka känns det viktigt för mej att gå dit, då det kommer ny info och då jag inte hänger med 100% ännu pga språket. Jag måste tillägga att det nog går bra i sin helthet, jag förstår ca 95% av vad som sägs på föreläsningarna, men att hoppa över någon nu redan, är nog ingen bra idé!  - Så nu hoppas jag verkligen på att bli frisk.

Innan jag tänkt lägga mej ner och mysa under täcket ska vi iväg och köpa en ny tv! Det är specialpris ENDAST idag, och det är faktiskt inte ofta det förekommer. Desstom är det vår gemensamma födelsedagspresent till P som hade födelsedag förra helgen. Vi kom fram till att det är bättre att köpa nåt som man verkligen behöver (och vill ha) tillsammans än för mej att köpa själv köpa något till honom som han ändå inte 100 %igt vill ha. Och jag har inte precis råd att köpa en stor flatscreen tv helt själv! Så nu ska vi passa på! Hoppas nu bara att de ännu finns kvar!

Klädskåpet står klart!

Äntligen behöver mina kläder inte längre leva i en kappsäck och på stolar. Klädskåpet står klart! Hurra!
Alla kläder är ännu inte upphägda eller staplade, men det är på gång. Dock inte ikväll. Ikväll har jag bara tagit det lungt och försökt krya på mig.
Så småningom skall jag nog komma med andra bilder från lägenheten, men allt är ännu inte klart, vissa saker fattas ännu, t.ex. en spegel i hallen, tavlor och några mattor. Men så snart kommer det också fler bilder tror jag bestämt!

Ändrade planer

Ikväll blev inte riktigt som planerat, egentligen skulle vi ju ha åkt till Bio-Partyt (bio = biologi inte cinema :P ). Egentligen hade jag inte så jättestor lust att åka någonstans heller ikväll igen, så det kanske är lika bra att jag nu stannat hemma på soffan.
Hursomhelst, tror jag att jag åkt på en släng av någon sorts sjuka. Mår inte alls bra!
Jag och P hade gått för att handla då jag plötsligt kännde att jag inte alls mådde bra, den kilometer som vi sedan skulle gå hem var helt olidlig! Jag var tvungen att stanna minst 20 ggr på vägen hem för att sätta mig ner och ta en paus. Värsta magkramp och illamående! Jag hoppas verkligen detta inte är något värre, utan att det går över tills imorgon eller allra senast lördag!
P ska ju ha födelsedagsfest här på lördag, och det skulle ju inte vara så jätteroligt att vara sjuk då. Dessutom var det planerat att jag ska cykla hem min nya cykel imorogon eftermiddag genom hela stan, och på kvällen ska vi ha mysig, romatisk födelsedagsmiddag jag och P. Förra gången jag hade magproblem och illamående blev jag sängliggande i 5 dagar, nu har jag inte tid för det! Jag vill bli frisk! Bums!

Kicker-turnering

Igår kväll var det kicker-turnering i Pool-Hall Münster. Kicker = bordfotboll. Om det finns ett bättre ord för det, vet jag inte! Bara att det i Friends kallas för fussball, men det går ju liksom inte här i Tyskland! Alltså heter det kicker. Anyway, så var jag en av dem som var med och organiserade lite, eftersom P är bra kompis med honom som äger själva Biljard cafét. Det var verkligen roligt att se på, och så många bra spelare som var där! P och J deltog också i ett lag men de föll ut redan i gruppspelet. Och dom redan äger mej helt totalt! Detta var då tillochmed en amatör tävling, vilket får mej att undra hur bra inte de är som verkligen spelar kicker proffessionellt! Wow!

Skolstart!

Såhär såg det ut i måndags då jag var på väg till min första skoldag här på Uni Münster. Vackert  tycker jag! Byggnaderna som tillhör Biologi befinner sig i det gamla slottet. Helmysigt.
Egentligen har jag inte riktit börjat ännu utan det är bara O-woche som börjat. Man kanske skulle kunna kalla det för Gulis intagning, fast en hel vecka, + en massa information om hur allt går till.
Första morgonen var jag rejält nervös, främst pga språket, men det gick bra. Vi har hunnit med massor av saker denna vecka, olika aktiviteter och skoj, pub/club besök, zoo-besök och en massa annat som jag e för trött för att komma ihåg just nu. Och ikväll blir det O-woche avslutning i form av ett stort party. Mitt enda problem är att sista nattbussen går runt 1-2 någon gång, Och jag har fortfarande ingen cykel. (jag måste nog vara den ENDA i hela Münster som inte äger en cykel! I Münster finns det nämligen 2,4 cyklar per person!

Hallonpaj

Jag har spenderat hela halva dagen med att baka, eller iallafall nästan. Egentligen ville jag baka en blåbärspaj, men jag har inte hittat några frysta blåbär i någon affär här, bara bärblandingar och frysta hallon! Finns det inga blåbär i Tyskland? Så denna gång fick de bli en hallonpaj tills jag hittar frysta blåbär någonstans!
Jag är sugen på att provsmaka pajen redan, men jag skall vänta tills P kommer hem från sin föreläsning. Senare ikväll skall vi åka iväg till P's föräldrar på middag.

Precis idag

Idag är det då 'Tag det Deutschen Einheit', en nationell helgdag här i Tyskland. Att det råkar vara precis idag är lite synd, eftersom vi fått brev från möbelaffären att vårt klädskåp äntigen är klart för avhämtning! Äntligen ska vårt möblemang bli komplett.

Jag börjar bli nervös inför måndagen, då börjar nämligen lilla jag på universitetet här i Münster! Spännande.

Regn och rusk

Det ruskiga vädret håller fortfarande i sig. Dimmigt och kallt, bara 14 grader idag! Det känns skönt att bara kunna sitta hemma och mysa. P ska snart iväg på några ärenden, samt handla mat inför imorgon. Det är nämligen helgdag här i Tyskland imorgon, vilket betyder att alla butiket ju är stängda. Jag undrar om bageriet ändå är öppet?
Under tiden han är borta skall jag nog städa och diska lite. Sedan ikväll skall vi se på en film och mysa lite till. Lite vin och ost skulle heller inte sitta helt fel! :)

image9

Normalt brukar man se stadens tinnar och torn bland träden, idag ser man bara svagt skymten av de två sjukhustornen.

Silverfiskar och lasagne

Sen vi kommit hem igen har jag inte träffat på en enda silverfisk! Det är 0 silverfiskar på 24 timmar, nytt rekord! Det känns bra. Kanske våra silverfiskfällor fungerar iallafall, även om jag trodde att de inte skulle.
Just nu ligger en lasagne i ugnen, och regnet öser ner utanför, det käns helmysigt att sitta här och mysa i mina varma ulliga mystofflor och vänta på att maten skall bli klar. Nu skall jag bara duka bordet, sen skall vi äta! Resten av kvällen ska jag sen sitta och kolla på en massa nya avsnitt av bl.a Grey's Anatomy, Desperate Housewives och Private Practice. Myskväll på G!!

14 timmars sömn!

Åh det känns faktiskt som jag sovit bort hela dagen nu då klockan redan är 13 och jag har nyss vaknat! Men jag har ju faktiskt en rätt så bra ursäkt denna gång, jag är nämligen nyligen hemkommen från Finland efter en mycket stressig 4 dagars intensiv-visit till Finland. Eftersom P's förläldrar var med blev det många och långa guidade rundturer på diverse ställen i min hemstad Vasa. Eftersom jag inte heller sett mina vänner på över 2 månader ville jag ju såklart också träffa dem, på samma gång som jag var tvungen att agera guide för mina tyska gäster. Detta resulterade ju förståss i stress och sömnbrist, och besvikna vänner jag inte ens hunnit träffa. Känner mej ganska risig alltså, men vad gör man?

image8

Bilden ska föreställa Replotbron, ser man det? ;)